Irritabel tyktarm (IBS)

Ønsker du en mave i trivsel?

Irritabel tarm, også kaldet IBS (Irritated Bowel Syndrome), rammer omkring hver tiende dansker. Mange med denne lidelse har i årevis døjet med deres maveproblemer og ofte fået at vide, at det er noget, som man bare må lære at leve med. Årsagen til irritabel tarm eller IBS vides ikke, men den gode nyhed er, at du kan få hjælp til at mindske eller helt fjerne dine mavegener. 

Hvis du kan relatere til bare ét af disse udsagn, er du kommet til det rette sted:

  • Du står ved et vendepunkt, hvor du én gang for alle ønsker at gøre noget ved problemet med din irritable tyktarm (IBS), og drømmer om en mave i balance.
  • Du er træt af, at din mave og irritable tyktarm sætter dagsordenen for dit liv, og forhindrer dig i at leve det liv, du i virkeligheden ønsker.
  • Du savner at kunne trække i pænt tøj uden at komme til at ligne en gravid kvinde i sjette måned, som aftenen skrider frem.
  • Du lider jævnligt af diarré og/eller forstoppelse, og hvor andre tjekker nødudgange, så tjekker du, hvor nærmeste toilet befinder sig.
  • Du har en fornemmelse af, at der er visse typer af mad, som din mave reagerer på, men kan ikke rigtig se noget mønster i det.

Jeg står klar til at hjælpe dig, med at skabe harmoni og balance i din mave, sådan at du, og ikke din irritable tyktarm, dikterer vejen for dig.  

Tarmen er kompleks og påvirkes af mange livsstilsfaktorer, men der er heldigvis rigtig meget som du selv kan gøre, for at forbedre trivslen i din tarm. Derfor er min tilgang til behandling helhedsorienteret og struktureret, så vi sammen kan blive klogere på, hvad der udløser din irritable tarm.  

Hos mig får du støtte og motivation til at gennemføre og fastholde nye, sundere vaner, både i forhold til kost, bevægelse og eventuelle søvn- og stressfaktorer.  

Jeg har specialiseret mig i irritabel tyktarm, og har mange års erfaring med behandlingen heraf. Desuden er jeg certificeret i Low FODMAP diæten, som i mange tilfælde, anvendes til behandling af irritabel tyktarm.  

Ønsker du at tage det første skridt mod en løsning? Tag kontakt allerede i dag for en uforpligtende samtale om din situation.

Kontakt mig

Hvad er Low FODMAP diæten?  

Low FODMAP diæten går ud på at begrænse eller helt udelukke bestemte kulhydrater fra kosten i en periode på typisk 4-8 uger. Nogle gange er det mængden af et bestemt kulhydrat, der giver symptomer, så derfor kan det være nok at begrænse nogle fødevarer, mens andre helt må udelukkes, da de har et meget højt indhold af FODMAPS. Ordet FODMAP er en forkortelse for en række kulhydrater: 

  • F står for Fermenterbare, som betyder, at kulhydrater nedbrydes i tarmen. 
  • O står for Oligosakkarider, som er en gruppe af kulhydrater med op til ti molekyler. 
  • D står for Disakkarider, som er en gruppe kulhydrater med to molekyler. 
  • M står for Monosakkarider, som er kulhydrater med et molekyle. 
  • A står for And (og), så på dansk skulle diæten hedde FODMOP. 
  • P står for Polyoler, der er sukkeralkoholer, hvis navne tit ender på – ol. 

Det drejer sig om kulhydraterne fruktose (frugtsukker), laktose (mælkesukker), oligosakkarider (fruktaner og galaktaner) og polyoler (sukkeralkoholer). 

Derfor virker Low FODMAP diæten 

Problemet med luftdannelse, som medfører oppustethed, mavesmerter, diarré og/eller forstoppelse, starter typisk allerede i tyndtarmen, og handler blandt andet om manglende enzymnedbrydning. Hvis man har en irritabel tarm, og dermed har et ændret bevægelsesmønster i tarmens muskler, og man så spiser mad med et højt indhold af FODMAPS, medfører det, at maden transporteres for hurtigt gennem tyndtarmen til, at næring kan optages i blodbanen via tyndtarmen. Det betyder, at bakterier i tyktarmen nedbryder føden, og der sker derfor en øget gæringsproces i tyktarmen. Derved dannes der luftarter/gasser, der giver problemer med oppustethed og mavesmerter samt et ændret mønster i tarmbevægelserne, så man får enten diarré eller forstoppelse, eller veksler mellem begge afføringsmønstre. En low FODMAP diæt sætter groft sagt dine tarmbakterier på “skrump”, og dette giver mere ro i tarmen. 

Har du brug for hjælp til Low FODMAP diæten?

Kan du genkende dig selv og dine symptomer i det beskrevne, så tøv ikke med at kontakte mig. Jeg kan hjælpe dig med at vurdere, hvorvidt low FODMAP diæten er noget for dig, og hjælpe dig med at udrede, hvilke fødevarer du eventuelt reagerer på.  

Mange af mine klienter behøver ikke starte low FODMAP diæten, idet de får bedring i afførringsmønster og symptomlindring ud fra de individuelle råd, som jeg giver i forbindelse med den indledende diætbehandling. Skulle du vælge at starte på low FODMAP diæten, så lad mig guide dig og være din professionelle sparringspartner på rejsen mod en glad mave. 

Kontakt mig og få hjælp til en hverdag med balance og velvære.

Kontakt mig

Endometriose og irritabel tarm

Irritabel tarm forekommer ofte sammen med andre lidelser, herunder endometriose. Endometriose er en sygdom hos kvinder, hvor deres livmoderslimhinde vokser ”forkerte” steder i deres underliv, eksempelvis på æggestokke, blære, bughinde eller på tarmen. Endometriose kan også vokse ind i tarmen, hvilket medfører betydelige problemer.  

Det er i dag et faktum, at irritabel tarm forekommer oftere hos kvinder med endometriose sammenlignet med kvinder uden endometriose. Dette kan dermed muligvis forklare, hvorfor mange kvinder med endometriose lider af gener fra mave og tarm. Irritabel tarm kan være en direkte eller medvirkende faktor til en betydelig del af de mavesmerter, oppustethed og andre symptomer, som kvinder med endometriose ofte oplever. Faktisk har op mod 70 % af kvinder med endometriose symptomer på irritabel tarm, og kan have stor gavn af vejledning i den rette kost og livsstil. 

Har du spørgsmål, så send mig gerne en mail, eller ring og få en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.