Forhøjet kolesterol & blodtryk

Er du en af de mange mennesker, som har fået konstateret forhøjet kolesterol og/eller forhøjet blodtryk?  

Hjerte-kar-sygdomme er en af vor tids største udfordringer indenfor sundhedssektoren. Udover genetik spiller vores livsstil en afgørende rolle, og risikofaktorerne for udviklingen af hjerte-kar-sygdomme omfatter rygning, uhensigtsmæssig kost, fysisk inaktivitet, overvægt,
højt blodtryk og højt kolesteroltal.
 

Mange tror at højt kolesterol kun er forbeholdt personer med forhøjet BMI, men også normal- og undervægtige kan have forhøjet kolesterol. Der findes mange former for forhøjet kolesterol og behandlingen tilrettelægges efter hvilken form for kolesterolforhøjelse, der er tale om.  

Hos mig er du i trygge hænder i forhold til behandling af forhøjet kolesterol såvel som blodtryk. 

Jeg har 15 års erfaring fra Lipidklinikken, Kardiologisk afdeling på Aalborg Universitetshospital, med behandling af forhøjet kolesterol, forebyggelse og behandling af hjerte-kar-sygdomme samt forskning inden for området.

Få hjælp til at få styr på dit kolesteroltal og/eller blodtryk. Selv hvis du allerede modtager medicinsk behandling, kan vi udrette betydelige resultater med den rette kost og livsstil.  

 

KONTAKT MIG

Optimer din livskvalitet med små skridt

Lad mig forsikre dig om, at det aldrig er for sent at begynde en rejse mod øget sundhed. Tro det eller ej, små ændringer i din hverdag, kan ofte være mere effektive end strenge kure og forbud.

Start eksempelvis med at inkludere mere frugt og grønt i dine måltider eller at tage en daglig gåtur. Disse små skridt kan føre til en betydelig forandring i dit velvære og sænke både kolesterol og blodtryk på lang sigt. 

Go nuts!

Er du en af dem, som elsker nødder, men som holder igen med at spise dem, fordi du tænker at de feder?

Hvis ikke du ugentligt indtager nødder, så snyder du dig selv for en af de bedste superfoods overhovedet!

Nødder ikke alene smager godt, de er også rige på umættet fedt, protein, fibre og mineraler – ja, faktisk er de små mirakelmagere i forhold til at forebygge sygdom.

Cirka en håndfuld nødder dagligt er med til at sænke risikoen for hjerte-kar-sygdomme, og så smager de jo godt. 

Du anbefales at variere dit valg af nødder, men overvejende at spise nødder uden tilsat salt, sukker og fedtstof. 

Gode ideer til at spise flere nødder

  • Brug nødder som et sundt alternativ til søde sager. 
  • Giv salaten ekstra sprødhed med et drys nødder. 
  • Drys wok- eller pastaretten med eksempelvis cashewnødder, mandler eller pinjekerner. 
  • Lav en pesto af blendede pistacienødder eller pinjekerner blandet med basilikum, parmesan og lidt olivenolie. 
  • Brug nødder i dit bagværk, for eksempel hasselnødder eller valnødder. 
  • Lav din egen mysli af havregryn, nødder og tørret frugt. 

 

Har du spørgsmål, så send mig gerne en mail, eller ring og få en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.